En del av sökmotoroptimering eller SEO är sökordsoptimering. Vi optimerar våra sökord för vår hemsida, eftersom dessa är de ord eller fraser som kommer att länka oss till våra kunder eller målgrupper. Genom att skriva dessa sökord i sökrutan på populära sökmotorer, främst Google, hittar kunderna enklare till oss, vår hemsida och naturligtvis, vårt företag. Det kan bara ske om vi rankas tillräckligt högt i sökmotorernas sökresultat annars kommer människor sannolikt inte lägga märke till vår sida om vi exempelvis skulle ligga på plats 87 i sökresultatet.
Med sökordsoptimering, börjar arbetet med att öka synligheten på webben med sidans innehåll och för att det ens skall kunna kallas för innehåll, bör det vara 250-350 ord eller mer. Allt annat kommer att vara otillräckligt. Därför, innan du ens börja oroa dig för att fylla innehållet med rätt sökord, densitet, popularitet och annat måste du först skapa relevant och framförallt unikt och intressant innehåll.
Relevant och unikt innehåll på webbplatsen!
När du skapat ett bra innehåll på din webbplats, bör du ta del av några tips, idéer och instruktioner om hur du effektivt kan optimera dina sökord. Tänk på att dessa fraser eller ord ska vara relevanta för ämnet för ditt innehåll och din nisch också. Sprid runt fyra till fem av dessa sökord i hela ditt innehåll eller artikeln. Som riktlinje kan du börja med att sätta ett i första stycket, reservera ett annat för det sista och placera de andra tre i mitten av innehållet av själva brödtexten.
Ibland använder man sig utav så kallade ”longtail” sökord i sitt innehåll. Även om bara ett fåtal människor kan söker efter lite annorlunda och längre fraser, är konkurrensen för dessa typer av sökord ganska minimal. Det ger dig en chans att ranka högre baserat på de ”longtail” sökord som väldigt få webbsidor sannolikt har optimerat sina sidor för. Se dessutom till att du placerar dina riktade sökord i titel, rubriker, meta description och som alt taggar på dina eventuella bilder på webbsidan utöver att du inkluderar dem i dina brödtexter.